За теснолинейката Септември - Добринище
Единствената запазена и функционираща 760 милиметрова железопътна линия (теснолинейка) в България е линията Септември - Добринище. Тя е с дължина 106 км. и минава през три български планини - Пирин, Рила и Родопи. Тук се намира и най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово с 1267м. надморска височина.
История на теснолинейката Септември - Добринище
На 1 Август 1926г., е открита за експлоатация железопътната линия Сарамбей (дн. Септември) - Лъджене (дн. Велинград), с дължина 39 км. Заради тежките планински условия тя е построена като теснолинейна с междурелсие 760 мм. Изграждането започва в началото на 1921г. и продължава около пет години. Сложният релеф в дефилето на река Елидере (дн. Чепинска река) и липсата на каквато и да било механизация, обясняват бавния ход на строителните работи. Скалите се разбиват с каменарски взрив, но подготовката за взривяването и всичко останало се извършва с цената на много човешки труд и усилия. Скално-земните маси се изнасят и насипват с вагонетки и колички. Където е възможно, в превозите и при докарването на строителни материали участват коли с животинска тяга. На по-късен етап около 1942 г. е напрвено и трасето Септември - Добринище, което се спряга за една от най-интресните атракции напоследък, спрягани в бизнес средите около град Банско.
Парен локомотив 609.76
В момента за атракционни пътувания по линията Септември-Добринище се движи парен локомотив 609.76. Възстановен е през 2004г. в депо "Септември". Той е от серията най-мощни и тежки парни локомотиви на БДЖ за междурелсието 760 mm. Локомотива е произведен в Полша от “PIERWSZA FABRYKA LOKOMOTYW W POLSCE-CHRZANOW” през 1949г.
Това е едно невероятно изживяване!
ОтговорИзтриванеНяколко пъти сме пътували с тази теснолинейка и наистина е вълнуващо. Нуждае се от сериозен ремонт във вътрешното обзавеждане и по-добро обслужване от персонала, но би могло да се превърне в голяма атракция за хората.
ОтговорИзтриванеНевероятна туристическа атракция е теснолинейката
ОтговорИзтриване